تق تق مفاصل را جدی بگیرید

01121444
(منصور پور حیدری) پدر استقلال ایران درگذشت
۱۳۹۵-۰۸-۱۴
mantoo-2
مدل های مانتو شیک بلند دخترانه – پاییزی۹۵
۱۳۹۵-۰۸-۱۵
sports-rehabilitation

what-causes-knee-pain

در شبانه روز امکان داردصداهایی از مفصل های بدن شما شنیده شود.این صدا ها گاه ظریف و آرام و گاه شدید و بلند هستند.
این صداها بیشتر شبیه تقه است ولی گاهی پیش می آید که صدایی شبیه سایدگی و خرت خرت دارد.
بعضی از افراد با فشار دادن مفل انگشتان این صدا را ترجربه کرده اند.اما علت صداهای مفاصل متفاوت است. 

 

حرکت تاندون و لیگامان

وقتی مفاصل حرکت میکنند وضعیت تاندون ها و لیگامان های اطراف آن مفصل تغییر میکنند.

 

این تغییر وضعیت موجب میشود تا آنها از روی برجستگی های استخوانی اطراف مفصل عبور کنند.

 

با باز و بسته شدن مکرر مفصل هر کدام از این تاندون ها یا لیگامان ها ممکن است بار ها به جلو و عقب حرکت کرده
و با هر بار عبور از روی برجستگی استخوانی صدایی ایجاد میکنند.

 

این صدا ها ممکن است به توسط فرد حس شده و یا حتی دیگران هم آنرا بشنوند.

 

همچنین با حرکت کردن مفصل، در بعضی حالات، لیگامان های اطراف آن بشدت کشیده میشوند و این کشیدگی ممکن است صدا ایجاد کند.

 

 

سطح ناصاف مفصل

در مفاصلی که دچار آرتروز یا ساییدگی شده اند به علت آسیب غضروف، سطح مفصل ناهموار میشود.

 

در حین حرکت مفصل، با ساییده شدن این سطوح ناهموار بر روی یکدیگر ممکن است صدا ایجاد شود.

ایجاد گاز

وقتی که شما با تحت فشار قرار دادن مفصل انگشت خود، صدای تقه از آن درمیاورید در واقع لیگامان های آن مفصل را
تحت کشش قرار داده اید.
 در این عمل شما با فشار موجب میشوید دو سطح مفصلی از یکدیگر فاصله گرفته و در واقع میخواهید حجم داخل مفصل را افزایش دهید.
با انجام این کار فشار درون مایع مفصلی کاهش پیدا میکند و با این کاهش فشار مقداری از گازهای محلول در مایع، نامحلول شده
و بصورت حباب های گاز در درون مفصل ظاهر میشوند.
ایجاد این حباب گاز بصورت ناگهانی با ایجاد یک موج صدا همراه است که شما آنرا بصورت یک تقه میشنوید.
بعد از شنیدن صدای تقه شما تا مدتی نمیتوانید مجددا این صدا را ایجاد کنید.

 

چطور این صداها را کم کنیم؟

برخی مواقع این صداها به طور غیر ارادی ایجاد می شوند، مثل صدای مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز.
با انجام کارهای زیر می توانید این صداها را کم کنید:
*میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C بخورید؛ مثل مرکبات (پرتقال، لیمو و نارنج)، کیوی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، گوجه فرنگی

 

*ویتامین C باعث تولید ماده کلاژن در بدن می شود که رباط ها را قوی و نرم می کند.
کلاژن یکی از پروتئین های رشته ای است که در بافت های همبند یافت می شود.

 

* تحت نظر پزشک از داروهای مکمل استفاده کنید تا رباط ها قوی شوند مثل کندرویتین سولفات، گلوکزآمین سولفات .

 

* قبل و بعد از انجام نرمش بدنی، ورزشی های کششی را انجام دهید و دو تا سه بار در هفته یوگا انجام دهید. کشش عضلات و مفاصل، آن ها را شل و روان می کند.

پاسخ دهید